Black Roses

به وبلاگ بروبچز Black Rose خوش اومدید!

Black Roses

به وبلاگ بروبچز Black Rose خوش اومدید!

لنز مگسی

دانشمندان چشم مگس ساختند


Lakhtakia و همکارانش از مؤسسه تحقیقات مواد Penn State و دانشگاه Autónomia  مادرید اسپانیا بدنبال پیداکردن روشی برای تولید ساختارقالب هایی با خصوصیات و جزئیات میکرون- سایز بودند.

آنها با یک آرایه از 9 قرنیه مگس روی یک زیرلایه شیشه ای شروع کردند, و پشت قرنیه ها را با یک پلیمر آلی سیلیکونی پرکردند تا از نشت مواد دیگر به پشت چشم ها جلوگیری کنند. قرنیه ها با نیکل به اندازه 250 نانومتر با استفاده از تکنیکی موسوم به تبخیر تطبیقی لایه توسط چرخش(conformal-evaporated-film-by-rotation) روکش دهی شدند.


ادامه مطلب ...

اریگامی - ۳

کاربرد اُریگامی در صنعت

برای دیدن اجرامِ اعماق آسمان به تلسکوپ‌های بسیار قوی نیاز است. نوری که از این اجرام پس از گذشت میلیون‌ها سال و گذر از مسافت‌های طولانی به ما می‌رسد، ضعیف و ناچیز است و تنها تلسکوپ‌هایی با توان گردآوری بالا می‌توانند اثری از آثار این اجرام دور را به‌ ما نشان دهد. راحت‌ترین کاری که برای افزایش توان گردآوری تلسکوپ می‌توان انجام داد، بزرگ کردن قطر دهانه‌ی تلسکوپ است. از سوی دیگر برای تفکیک تصاویر نزدیک به‌هم، مثلا وقتی قرار است سیاره‌های یک منظومه‌ی دور را از هم تشخیص دهیم، یا جزییات تصویر یک کهکشان بسیار دور را ببینیم، تلسکوپ‌مان باید توان تفکیک نقاط نزدیک به‌هم را داشته باشد، یعنی تصویر هر نقطه در تصویر تلسکوپ باید آن‌قدر واضح باشد که با تصویر نقاط همسایه‌ی خود درهم نشود. خوش‌تراش بودن آینه یا عدسی تلسکوپ، و نیز اندازه‌ی قطر دهانه‌ی آن پارامترهای موثر بر توان تفکیک تلسکوپ هستند. پس ساخت تلسکوپ‌هایی با دهانه‌های بزرگ، رویای اخترشناسان است. ادامه مطلب ...

اریگامی -۲

کاربردهای اریگامی


اُریگامی یک هنر سنتی و قدیمی است که امروزه کاربردهای زیادی پیدا کرده است. به‌خاطر زیبایی‌های اُریگامی، این هنر در دهه 1990 کاربرد زیادی در معماری و طراحی خانه‌ها، طراحی صنعتی و نورپردازی پیدا کرد. امروزه می‌توان کاربردهای وسیع‌تر این هنر را در بسیاری جاها دید: از سایه‌بان‌های جابجا شونده‌ی ورزشگاه‌های بزرگ، تا سطوح جمع و بازشونده‌ی صفحه‌های خورشیدی که در ماهواره‌ها و ایستگاه‌های فضایی برای جمع آوری انرژی خورشید به‌کار می‌روند. بزرگی و گستردگی این وسایل، آن‌ها را آسیب پذیر و جابجایی‌شان را دشوار می‌کند؛ اما به کمک فن کاغذ و تا، این رویه‌ها را در بسته هایی کوچک جا داده و نگهداری می‌کنند تا تنها به‌هنگام نیاز باز شوند و مورد استفاده قرارگیرند.


ادامه مطلب ...

اریگامی-۱

اُریگامی، هنر یا علم ساختن اشیا با تاکردن کاغذ است. اُریگامی در زبان ژاپنی از دو عبارت ori به‌معنی " تا کردن" و kami به‌معنی " کاغذ" گرفته شده‌است. این سرگرمی معمولا به‌عنوان هنر سنتی مردم ژاپن شناخته می‌شود، اما در حقیقت چینی‌ها پیش‌ از ژاپنی‌ها کاغذ را اختراع کردند و با این اختراع جدید سرگرمی‌هایی را برای جشن‌های خود فراهم کردند. این هنر به‌ مرور زمان در کشورها و مناطق مختلف شناخته شد و امروزه یکی از پرطرفدارترین سرگرمی‌های مردم دنیاست.


ادامه مطلب ...

داریوش یکم


داریوش یکم

 پسر ویشتاسپ، ملقب به داریوش بزرگ، سومین پادشاه هخامنشی بود. وی در سال ۵۲۲ پیش از میلاد، با کمک تعدادی از رؤسای هفت خانوادهٔ اشرافی پارسی با کشتن گئومات مغ بر تخت نشست. پس از آن به فرونشاندن شورش‌های داخلی پرداخت. نظام شاهنشاهی را استحکام بخشید و سرزمین‌هایی چند به شاهنشاهی الحاق کرد. آغاز ساخت تخت جمشید در زمان پادشاهی او بود.

از دیگر کارهای او حفر ترعه‌ای بود که دریای سرخ را به رود نیل و از آن طریق به دریای مدیترانه پیوند می‌داد. مقبرهٔ او در دل کوه رحمت در مکانی به نام نقش رستم در مرودشت فارس (نزدیک شیراز) است. شهرت او در غرب به خاطر وقوع نبرد ناموفق ایرانیان با یونانیان در مکانی به نام ماراتون در زمان اوست. آغاز ساخت پارسه (تخت جمشید) در زمان پادشاهی او بود. پس از جهانگیری کوروش و کمبوجیه سراسر آسیا مگر عربستان جزو قلمرو او محسوب می‌گردید.


ادامه مطلب ...